W przeszłości
Nieszawę i okoliczne miejscowości zamieszkiwała ludność zróżnicowana pod
względem narodowościowym i wyznaniowym. Pod koniec XVIII w. rozpoczęła
się kolonizacja, co przyczyniło się do osiedlania, również na terenie
Kujaw, ludności ewangelickiej. Po powstaniu styczniowym nielicznie zasiedliła
te tereny ludność rosyjska, a nieco później społeczność żydowska. Nieszawscy
ewangelicy w 1766 r. stanowili grupę 136-osobową, a w 1786 r. mieszkały
tu tylko 102 osoby .
Początkowo dom modlitwy i cmentarz urządzili sobie w zawiślańskiej miejscowości
Rybitwy (wówczas mieszkała tam duża grupa ewangelików), należącej do parafii
Nieszawa. Ewangelicy uznawali jurysdykcję kościoła rzymskokatolickiego,
więc nie mając własnego zboru, korzystali z kościoła parafialnego w Nieszawie
. Zawierali związki małżeńskie, chrzcili dzieci, ale nie zezwalano im
na urządzanie ewangelickich nabożeństw. Uroczystości te celebrowane były
przez aktualnie urzędującego pastora włocławskiego.
W 1820 r. społeczność ewangelicka rozpoczęła starania zmierzające do przejęcia
nieszawskiego kościoła św. Wojciecha, ale miejscowi katolicy wraz z proboszczem
Fabianem Sebastianem Widerą nie dopuścili do tego, a samo przedsięwzięcie
przyjęli z oburzeniem . Pierwszym pastorem we Włocławku w latach 1829-1835
był Juliusz Teodor Ludwig - zaliczany do najwybitniejszych duchownych
kościoła ewangelicko-augsburskiego w Królestwie Polskim. Jego następcą
w latach 1836-1844 był pastor Gustaw Müller .
Rok 1838 był dla nieszawskiego środowiska ewangelików ważny z uwagi na
fakt utworzenia filii parafii włocławskiej, którą w latach pięćdziesiątych
przekształcono w samodzielną, ale bezetatową parafię ewangelicko-augsburską.
Tworzenie samodzielnej parafii w Nieszawie przypisane jest pastorowi Bogumiłowi
Tydelskiemu, zarządzającemu kościołem ewangelicko-augsburskim we Włocławku
w latach 1844-1868. W omawianym czasie do nieszawskiej parafii przyjeżdżał
włocławski pastor dwanaście razy do roku .
Parafia nieszawska funkcjonowała w jednej z czterech diecezji kościoła
ewangelicko-augsburskiego w Królestwie Polskim - w diecezji płockiej z
superintendentem na czele. Generalny superintendent rezydował w Warszawie.
Najwyższą władzę sprawował konsystorz, którego prezesem była i jest obecnie
osoba świecka. Kościół ten działał na podstawie ukazu carskiego - Ustawy
dla Kościoła ewangelicko-augsburskiego w Królestwie Polskim z dnia 20
II 1848 r. .
W roku 1876 w Nieszawie zamieszkiwało 125 ewangelików. Dla swoich dzieci
uruchomili szkołę wyznaniową z językiem niemieckim . Placówka ta miała
za zadanie zapewnić zachowanie odrębności narodowej i wyznaniowej. Gwarantować
miała nauczenie najmłodszej generacji samodzielnego czytania Pisma Świętego
oraz przygotowanie dzieci i młodzieży do udziału w życiu społeczności
ewangelickiej i czynnego udziału w nabożeństwach .
Przy ogromnym poparciu ewangelików mieszkających w Ciechocinku, Wołuszewie,
Słońsku oraz w miejscowościach położonych po drugiej stronie Wisły wznowiono
starania o budowę świątyni, które ostatecznie zakończyły się wzniesieniem
w 1882 r. okazałego kościoła. Powodzenie tego przedsięwzięcia oraz dalsze
funkcjonowanie szkoły nieszawscy ewangelicy zawdzięczają pastorowi Rudolfowi
Zirkwitz .
Budowlę kościoła usytuowano w południowej części miasta przy ul. Włocławskiej
( dziś Narutowicza ). Wybudowano ją z czerwonej nieotynkowanej cegły.
Strzelista, potężna wieża o wyjątkowo dekoracyjnym charakterze dominowała
nad budowlą i nad tą częścią miasta. Jednonawowy kościół stanął na zakończeniu
osi ciągu ulic: od kościoła farnego, poprzez rynek, ul. Długą ( 3 Maja
), aż do drogi prowadzącej na Przypust. Główne wejście zaplanowano od
strony zachodniej, zaś ołtarz główny, nad którym znajdował się okrągły
świetlik - stanął przy ścianie wschodniej. Imponujących rozmiarów galeria
chóru okalała świątynię od strony południowo zachodnio - północnej.
Wystrój wnętrza uzupełniały dwa boczne ołtarze.
Na obszernej działce, po drugiej stronie ulicy, pobudowano budynek biura,
dom mieszkalny dla pastora i obsługi kościoła. Posesję otoczono murowanym
parkanem. Elementem dekoracyjnym była figurka przydrożna na murowanej
podstawie - Serce Jezusowe - usytuowana od strony ul. Zjazd. Jednocześnie
z rozpoczęciem budowy świątyni, ewangelicy zakupili działkę przy szosie
aleksandrowsko - włocławskiej i założyli tam swój cmentarz .
Pierwszym pastorem urzędującym i mieszkającym w Nieszawie (1919-30) był
Otton Fryderyk Krenz. Pastor Krenz był również wykładowcą w nieszawskim
Seminarium Nauczycielskim im. Władysława Jagiełły . Jego następcą był
Oskar Fryderyk Berthold ( 1935-39 ). Na uposażenie pastora składały się
datki wiernych oraz kwota dofinansowania przez państwo. W parafii istniał
świecki zarząd w postaci kolegium kościelnego, dozoru kościelnego. Członkowie
wybierani byli przez parafian, a ich zadaniem było czuwanie nad wypełnianiem
obowiązków przez pastora, układanie preliminarza budżetowego, ustalanie
wysokości składki oraz opieka nad kształcącą się młodzieżą .
Nadal funkcjonowała szkoła, lecz niewielka społeczność i mały przyrost
naturalny ( 3 - 5 dzieci rocznie) powodował konieczność łączenia klas.
Przybyli do Nieszawy nauczyciele z Włocławka, bardzo dobrze wykształceni
i przygotowani do zawodu .
W latach 1919-39 liczba mieszkających w Nieszawie ewangelików wahała się
od 100 do 120 osób. W powyższym przedziale czasowym w miasteczku i na
obrzeżach mieszkała i pracowała zawodowo niżej podana 45-osobowa reprezentacja
:
Arndt Rudolf - rolnik
Bensler Edward - właściciel domów
Berthold Oskar Fryderyk - pastor
Dams Karol - śpiewak kościelny
Deide Aleksander - młynarz
Deide Hugo - rzeźnik
Dekkert Juliusz - dozorca
Ejze Gertruda - urzędnik magistratu
Ejze Gustaw - powroźnik
Ejze Karol - piekarz
Ejze Maria - sprzedawczyni w piekarni
Ejze Rudolf - właściciel sklepu, burmistrz
German Teodor - nauczyciel
Glaza Natalia - kelnerka
Hanke Juliusz - kantor
Heine Rudolf - nauczyciel
Henselcit Gustaw - zakrystian
Honke Artur - absolwent seminarium nauczycielskiego
Kołogryf Jerzy - taksator ubezpieczeniowy
Krenz Otton Fryderyk - pastor
Kurt Alfons - kupiec
Pieper Ida - właścicielka domów
Rabe Emma - właścicielka domów
Ratz Piotr - robotnik
Roge Emil - badacz mięsa
Rode Fryderyk - pracownik kościoła
Roge Aleksander - absolwent seminarium
Roge Amelia - nauczycielka
Roge Jerzy - stolarz
Roller Ernest - organista
Roller Julian - nauczyciel
Schafrik August - rolnik
Schafrik Leokadia - wędliniarka
Schubert Albert - wozak
Stadelmeir Anna - pomoc domowa
Stryszak Hildegarda Luiza - krawcowa
Szulc Karol - przemysłowiec
Teiertag Jan - szewc
Wendtland Ernest Adolf - rzeźnik
Wizer Michał - kościelny
Wons Albert - kupiec
Wons Albert - kupiec
Zielke Emanuel rybak
Żychowicz Karol Bruno młynarz
Przez trzy
stulecia przenikały się wpływy wielonarodowej i wielowyznaniowej społeczności
zamieszkującej i żyjącej zgodnie w miasteczku na nieszawskim brzegu Wisły.
Przedstawiciele tej ludności wykonywali różne zawody, zajmowali różne
stanowiska i oddanie pracowali społecznie ( straż pożarna, zespoły teatralne,
chór ). Struktury te przerwała II wojna światowa, wtedy część Niemców
opuściła Nieszawę. Niektórzy z tych, co pozostali, demonstrowali wrogie
zachowania wobec współmieszkańców Polaków. Znacznym zgrzytem w sąsiedzkich
stosunkach był akt rozstrzelania grupy nieszawian oraz tragiczne wydarzenia
datowane na 7 8 kwietnia 1945 r., kiedy to z rąk grupy samozwańczych
sprawiedliwych zginęła grupa cywilnych Niemców od lat mieszkających
w Nieszawie.
Po wojnie strącono wieżę świątyni ( podobno w poszukiwaniu skarbu ukrytego
w kuli wieńczącej iglicę wieży). W latach późniejszych kościół ewangelicki
zamieniono na magazyn, a w latach sześćdziesiątych prywatny nabywca odkupił
budynek od gminy ewangelicko-augsburskiej i go rozebrał. W latach siedemdziesiątych
Konsystorz Kościoła Ewangelicko Augsburskiego w Warszawie zrzekł się na
rzecz Skarbu Państwa działek: 477 (plac pokościelny ) i 614 ( plac z zabudową
). Przestał również istnieć cmentarz ewangelicki - o jego istnieniu przypomina
kępka brzóz w głębi pola przy ul. Warszawskie.
1 listopada zawsze płonie tam znicz - symboliczne światełko pojednania.