LUDNOŚĆ
ŻYDOWSKA W XIX w. W NIESZAWIE
Joanna
Maksim
Nieszawa
leżąca na pograniczu ziemi dobrzyńskiej i kujawskiej, od wieków była miastem,
w którym swoje miejsce na ziemi odnajdywali Niemcy, Rosjanie, Holendrzy,
Prusacy, Szkoci. Tutaj także niespełna dwieście lat temu, rozpoczęli swoją
historię nieszawscy Żydzi.
Pierwsze informacje o pobycie Żydów w Nieszawie sięgają wieku XVI, czasu
panowania Jagiellonów. W rejestrze podatkowym z 1564r. zapisano 6 złotowy
podatek, jaki miasto Nieszawa zapłaciło od mieszkających tu Żydów. Dość
trudno dziś wytłumaczyć fakt pobytu ludności żydowskiej w Nieszawie we
wspomnianym okresie, a to ze względu na uzyskany w 1559r. przez mieszczan
nieszawskich przywilej króla Zygmunta Augusta . Głosił on, że nie wolno
Żydom osiedlać się w Nieszawie ( "de non tolerandis Judaeis"
). Nie stwierdzono w czasach późniejszych tj. do XIX wieku - śladów
pobytu Żydów w Nieszawie .
Po II rozbiorze ziem Rzeczypospolitej Nieszawa znalazła się w granicach
Królestwa Pruskiego. Rozpoczął się nowy etap historii miasta; od tej pory
ściśle związany z władzą obcych państw początkowo pruskiego, a z czasem
rosyjskiego. Okres ten przyniósł również zmiany struktury ludności Nieszawy.
Z chwilą ustanowienia władzy nad zajętymi ziemiami polskimi, Prusacy przystąpili
do wprowadzania swego prawodawstwa. Odnosiło się to m.in. do problemu
żydowskiego, mianowicie na ziemiach zajętych przez Prusy skasowano istniejący
w miastach polskich przywilej de non tolerandis Judaeis. Tym samym Żydom
zezwolono na osiedlanie się w miastach, a nawet dążono do systematycznego
zrównania ich wobec prawa i dopuszczenia do obywatelstwa . Tym sposobem
rozpoczął się proces osadnictwa ludności żydowskiej w Nieszawie.
Pierwsze wzmianki potwierdzające napływ ludności żydowskiej do Nieszawy
pochodzą z 1808r. i podają stan liczbowy Żydów na 68 osób; znacznie większą
liczbę bo już 135 osób, podaje wykaz ludności żydowskiej miasta Nieszawy
z 1823r. Według niego mieszkały tu m.in. rodziny Kohnów, Lanisbergerów,
Toruńskich, Łęczyckich, Bydgoskich, Barcińskich, Kowalskich, Forduńskich,
Kujawskich, Poznańskich, Podgórskich, Krotoszyńskich, Maydańskich, Ebińskich
i innych .
W roku 1823 wśród Żydów dominowała ludność napływowa, wywodząca się przede
wszystkim z Prus (zaboru pruskiego), oraz ze Służewa, Łęczycy, Kowala,
Lipna, Brześcia Kuj., Warszawy. Odnotowano również osoby rodzące się już
w Nieszawie, jak np. Rychle Kowalska, lat 15, córka Aleksandra (ur. w
Inowrocławiu, lat 53) i Mendle (ur. w Inowrocławiu, lat 46) Kowalskich.
Dziewczynka ta musiała więc rodzić się w 1808r. .
Inna wymieniona w spisie osoba to Karolina Podgórska, lat 19, także urodzona
już w Nieszawie. Jej rodzicami byli: Hers Podgórski (ur. na Pomorzu, rzeźnik,
w Nieszawie od 20 lat) i Haje Podgórska (ur. w Brzeziu). Dane tej kobiety
mogą świadczyć o jeszcze wcześniejszym pobycie Żydów w Nieszawie, mianowicie
już w 1804 roku . Z 1808r. pochodzi adnotacja odnośnie opłat miejskich,
w której wyznacza się wysokość podatku "od synagogi i złożenia ciała
6 talarów" . Być może odczytać zapiskę tę należy jako podsumowującą
proces systematycznego , wcześniejszego niż rok 1808 napływu Żydów do
Nieszawy.
W okresie od pierwszego dziesięciolecia XIX wieku aż po rok 1918, liczba
ludności żydowskiej w Nieszawie charakteryzowała się pewną rotacją; do
roku 1870 odnotowuje się zdecydowany przyrost żydowskich mieszkańców miasta.
Po 1870r. liczba Żydów spada ; w roku poprzedzającym wybuch I wojny światowej
stanowili 12,7 % mieszkańców Nieszawy .
Osadnictwo żydowskie w Nieszawie przebiegało między wyznaczonymi ulicami,
co było efektem starań Polaków domagających się przywrócenia zakazu osiedlania
się Żydów. Więc chociaż starania te nie przyniosły cofnięcia swobód dla
Żydów, wolno im było osiedlać się jedynie na wskazanych ulicach. W ten
sposób w Nieszawie powstało niewielkie getto żydowskie, obejmujące ulice:
część ul. Szerokiej (obecnie: ul. Mickiewicza) - między ul. Toruńską i
Targową (obecnie ulice: Ciechocińska i Kościuszki), część ul. Targowej
(obecnie: ul. Kościuszki) -miedzy: ul. Szeroką i Przemysłów (obecnie :
ul. Mickiewicza i Sienkiewicza), część ulicy Przemysłów (obecnie ul. Sienkiewicza)
- między: ul. Targową i Toruńską (obecnie: ul. Kościuszki i Ciechocińska)
oraz ulicę Ogrodową .
Mieszkający tu Żydzi trudnili się głównie handlem, kupiectwem i rzemiosłem.
Pierwsi osadnicy żydowscy to m.in. handlarz towarami korzennymi, handlarz
suknem, szklarz, rzeźnik, handlarz wełną, kupiec galanteryjny, kolonialny,
zbożowy. W 1834r. odnotowano Żydów, którzy przyjęli nowe nazwiska; wśród
nich znajdowali się m.in.: cyrulik, blacharz, furman, piekarz, waciarz,
krawiec, szewc, dzierżawca wagi miejskiej . Systematycznie powiększając
swoją liczebność, Żydzi nieszawscy stawali się ważnym elementem życia
gospodarczego miasta. Zakładali kramy, składy, budowali domy rodzinne,
w których od frontu lub na parterze znajdowały się sklepy, obsługiwane
przez najbliższą rodzinę lub krewnych.
W I poł. XIXw. w Nieszawie praktykowali felczerzy pochodzenia żydowskiego.
W roku 1837 Lejzer (Leon) Zander, w latach 1845 1850 Aron Służewski,
obaj po dyplomie warszawskim oraz doktor Maurycy Gębicki (Gembicki)
lekarz dyplomowany w 1808r. w Erfurcie. Nadmienić należy, że ówczesny
burmistrz Nieszawy był zmuszony czynić starania u powiatowych władz rosyjskich
o zezwolenie odbywania praktyki lekarskiej przez lekarza starozakonnego,
gdyż jak twierdził innego tu wówczas nie było. Istniał bowiem zakaz
osiedlania się lekarzy żydowskich w miejscowościach nadgranicznych, a
takim miastem była Nieszawa .
Osiedlając się w Nieszawie, sąsiadując z Polakami, Niemcami, Rosjanami,
zachowali Żydzi swoją odrębność religijną, obyczajową. Wedle tradycji
oraz swych narodowych racji, życie społeczności żydowskiej koncentrowało
się w zasadzie wyłącznie wokół gminy wyznaniowej. Stanowiła ona ośrodek,
wokół którego toczyły się wszystkie codzienne sprawy Żydów prywatne
i publiczne. Oprócz kierowania życiem religijnym, gmina wyznaniowa w dużym
stopniu oddziaływała na problemy społeczne, finansowe, oświatowe, a nawet
polityczne swoich żydowskich członków. Jeżeli grupa Żydów była tak liczna,
że stanowiła pełnoprawną Gminę Wyznaniową, podstawowym celem i zarazem
warunkiem istnienia było posiadanie domu modlitwy, cmentarza, łaźni rytualnej.
Powołanie wymienionych instytucji gminy wymagało odpowiedniego aktu (zgody)
ze strony władz miejskich, ewentualnie właściciela miasta.
Trudno dokładnie określić, kiedy Żydzi nieszawscy założyli własną gminę;
w pierwszym bowiem okresie osadnictwa podlegali Gminie Wyznaniowej w Służewie
. Jak podaje P.Burchard w pracy pt. "Pamiątki i zabytki kultury żydowskiej
w Polsce" "...jeżeli w archiwach nie ma aktu założenia gminy,
za datę jej powstania można najczęściej przyjąć rok założenia cmentarza"
. Wychodząc z tego założenia, początki nieszawskiej Żydowskiej Gminy Wyznaniowej
należy przypuszczalnie datować na lata dwudzieste XIX wieku. Bowiem z
pisma Komisarza Wojewódzkiego Delegatury w Obwodzie Kujawskim Województwa
Mazowieckiego z 28 sierpnia 1824r. kierowanego do burmistrza m. Nieszawy
dowiedzieć się można, że miejscowi Żydzi - "oddawna zamieszkali obywatele
miasta tutejszego", do kasy miejskiej wpłacili 6 zł celem opłaty
za grunt pod mogiły; w 1819r. opłata ta wyniosła 30 zł .
Ludność żydowska zamieszkująca Nieszawę, zapewne od pierwszych chwil pobytu
w mieście, czyniła starania zmierzające do zorganizowania i zapewnienia
podstawowych funkcji religijnych, czynionych przez gminę. Do spraw najważniejszych
należało znalezienie odpowiedniego miejsca do modlitwy i miejsca pochówku
zmarłych. Jak podaje w swojej pracy Nieszawa w latach 1793-1918 - T.
Dziki, początkowo Żydzi nieszawscy korzystali z wynajmo-wanego pomieszczenia,
które służyło im do celów modlitewnych. Nie udało się dotąd ustalić adresu
wynajmowanego pomieszczenia .
W 1849r. została pobudowana w Nieszawie synagoga. Społeczność żydowska
Nieszawy liczyła wtedy około 250 osób . W sprawę budowy domu modlitwy
mocno zaangażowany był jeden z nieszawskich Żydów Goetz Kohn, który
na potrzeby budowy wykupił cegły po byłym browarze . Plan architektoniczny
nieszawskiej synagogi sporządził znany architekt włocławski, pełniący
urząd architekta powiatowego - P.Tournelle; zaprojektowana przez niego
świątynia nosiła cechy stylu neoklasycystycznego . Od czasu wystawienia
synagogi, datuje się stałą obecność rabina; do roku 1914 odnotowano następujące
osoby pełniące tę funkcję: Mojżesz Toruński (do 1867r.), Salomon Schrejber
(do 1871r.), Dawid Haltrecht (1871-1872r.), Jakub Majer Bron (do 1883r.),
Hersz Aron Izraelowicz (do 1903r.-?) oraz Abram Rafał Sonabend (do 1914r.)
.

Nieszawska synagoga, fotografia z okresu międzywojennego
Wystawiona przy ul. Toruńskiej (obecnie ul. Ciechocińska nr 5) synagoga
była jedną z okazalszych budowli Nieszawy. Był to narożny budynek zbudowany
na planie prostokąta (długości 27 i szerokości 18 łokci, wysokość 10
łokci), murowany z cegły, kryty blaszanym dachem. Usytuowany był szczytem
do ulicy Toruńskiej. Centralna ( szczytowa ) ściana synagogi - jak każe
tradycja judaistyczna - skierowana była na wschód, na Jerozolimę. Jak
poświadczają zachowane zdjęcia nieszawskiej synagogi była ona otynkowana.
Otwory okienne świątyni wyznaczone były na planie prostokąta, zwieńczone
półkoliście. Fronton synagogi wykończony był tympanonem, mieszczącym okrągłe
okienko. Zdobiły ją boczne pilastry oraz profilowane gzymsy. Synagogę
otaczało metalowe ogrodzenie na dość wysokiej, ceglanej podmurówce.
Układ wnętrza świątyni można odtworzyć przy pomocy ogólnego opisu żydowskich
synagog oraz na podstawie wspomnień nieszawian, pamiętających jej wnętrze.
Do synagogi wchodziło się idąc wzdłuż ściany południowej. Do pomieszczenia
centralnego wiódł przedsionek, w którego lewym kącie znajdowało się wejście
na galerię, przeznaczoną dla kobiet, dzieci i postronnych. W przedsionku
znajdowały się duże, przeszklone drzwi, wychodzące na salę modlitw. Centralne
pomieszczenie synagogi salę modlitw wypełniały dwa rzędy drewnianych
ławek.
W szczytowej, wschodniej ścianie znajdował się "ołtarz" (jak
opisują go Polacy), czyli Aron ha-kodesz, ozdobna szafa w której Żydzi
przechowywali Torę ( był to spisany na zwojach Pięcioksiąg Starego Testamentu
). W jej pobliżu wisiała flaga żydowska z Gwiazdą Dawida. We wspomnieniach
zachowała się informacja o pulpicie - prawdopodobnie uproszczonej bimie
. Był to pulpit, na którym umieszczano zwoje Tory podczas nabożeństw.
Z tego miejsca mógł śpiewać kantor i stąd głoszono naukę. Jeden z mieszkańców
Nieszawy, Polak, który pamięta wnętrze synagogi, określił ją jako "skromną".
Opierając się w tym przypadku tylko na wspomnieniach prawdopodobnie
nie posiadała zdobień ściennych.
W skład posesji zajmowanej przez synagogę nieszawską wchodziły jeszcze
dwa pomieszczenia: budynek zajmowany przez rzezaka i jego rodzinę oraz
budynek przeznaczony na bibliotekę i mykwę. Znajdowały się w zachodniej
części działki. Przy domu rzezaka stała mała ubojnia . Mykwa służyła do
rytualnej kąpieli, wymaganej w stosunku do kobiet i mężczyzn przez nakazy
religijne judaizmu.
Biblioteka żydowska w Nieszawie to jeden z największych księgozbiorów
własności gminy żydowskiej na Kujawach. Znajdowały się w niej książki
autorów żydowskich, pisane w jidysz i po hebrajsku, a także bardzo duży
zbiór książek autorów polskich, często o tematyce patriotycznej i narodowej.
Być może w którymś z opisanych budynków mieściła się szkoła religijna
dla chłopców cheder. Tradycja nakazywała bowiem posyłanie na naukę religii
już
pięcio, a nawet trzy-letnich chłopców. Nie jest jednak wiadome, gdzie
w Nieszawie znajdował się cheder .
Cmentarz żydowski w Nieszawie został założony w krótkim czasie po sprowadzeniu
się Żydów do miasta. Nie można jednoznacznie określić daty jego powstania
ze względu na brak precyzyjności zachowanych wzmianek na ten temat. Z
pewnością jednak datą końcową przytaczaną jako czas założenia cmentarza
żydowskiego, jest rok 1819 . Jak każe tradycja żydowska, cmentarz założono
poza miastem ( "poza granicami miasta żywych"). Znajdował się
przy drodze na Przypust, na ul. Narutowicza i zajmował działkę nr 634.
Obszar cmentarza wynosił 0,26 ha i miał kształt nieregularnego czworoboku
. Obwiedziony był ceglanym murem od strony północnej, południowej oraz
od Wisły, natomiast tylna ściana ogrodzenia wykonana była z kamienia.
Zachowało się zdjęcie, przedstawiające proces rozbiórki cmentarza żydowskiego
wiosną 1940r., dokumentuje ono jednak jeszcze wygląd tego miejsca.
W północno-wschodnim narożniku cmentarza usytuowany był murowany dom,
w którym mieszkał dozorca. Nie wiadomo, kto pełnił tę posługę, zapamiętano
jednak, że był to Polak. Od strony Wisły na teren cmentarza prowadziła
brama, wykonana z kutego metalu. Nagrobki: macewy, pomniki, obeliski
wiele z nich wykonane było z marmuru, granitu, piaskowca. Macewy zdobiły
napisy w języku hebrajskim oraz stylistyczne, graficzne ryty. Świetność
nagrobków świadczyła o zamożności nieszawskich Żydów, o trosce w uszanowaniu
zmarłego, a jednocześnie była świadectwem ich przeszłości. Cmentarzami
żydowskimi opiekowały się zazwyczaj stowarzyszenia charytatywne, zwane
Bractwami Pogrzebowymi. Często pomagały rodzinie zmarłego przygotować
pogrzeb, troszcząc się o wszystkie przewidziane prawem żydowskim czynności
( obmycie, ubranie zmarłego, przygotowanie grobu, pochówek). Nie są znane
dokumenty potwierdzające istnienie takiego bractwa w Nieszawie, wiadomo
jedynie, że co bogatsi Żydzi byli opodatkowani przez gminę, m.in. na poczet
utrzymania obrzędów religijnych gminy, w tym i pochówków zmarłych.
|